Strandgaarden Wine & Spirits lancerer cremelikøren NOIR Licorice, der kombinerer det bedste fra lakrids, blød mørk rom og flødelikør. Resultatet er en dyb, intens smagsoplevelse skabt til at blive nydt i ro og mag
Lakrids er blevet andet og meget mere end store bøtter med Piratos eller en slikpose til at stille den hurtige sukkertrang. I stedet for at kyle slik i hovedet, kan man nu få lidt, men udsøgt gourmetlakrids, der tiltrækker de samme kunder som mørk kvalitetschokolade, god vin og en cognac eller rom til kaffen. Trenden med kvalitetslakrids i særlige stunder har bidt sig rigtig godt fast herhjemme og globalt. Det har Strandgaarden Wine & Spirits taget konsekvensen af. Virksomheden, der arbejder med udvikling, import og salg af vin og spiritus, har som de første skabt en cremet likør, der især er et tilbud til lakridselskeren.
Baggrund med lakrids og spiritus
“Lakrids er det nye sort. Der er mange, som har et dedikeret for- hold til lakrids og gerne betaler en mindre formue for en lille dåse gourmetlakrids. Strandgaarden Wine & Spirits har en lang baggrund inden for lakrids og spiritus, da vi har lavet ‘de små grå’ i snart 25 år. Derfor var det oplagt, at vi greb bolden og tog udfordringen op med at skabe et nyt lakridsprodukt,” forklarer administrerende direktør Kristoffer Wendelboe Jensen fra Strandgaarden og fort- sætter: “Markedet har udviklet sig voldsomt inden for shotssegmentet, men der er ingen, der har taget initiativ i forhold til gourmetlakrids. Vi har derfor skabt et produkt, der på den ene side indehol- der lakrids, og på den anden side løfter det til at være et nydelsesprodukt, som man forkæler sig selv med i kraft af en dyb smagsoplevelse.”
Utal af kombinationer
Strandgaarden Wine & Spirits er ikke kommet sovende til NOIR Licorice. De har forsøgt at sætte lakridsen sammen med et utal af smagsnuancer for at finde den rette kombination. “Vi prøvede rigtig mange ting af og satte forskellige vinkler på det. Hvilke lakridsingredienser kan man bruge og hvordan? Hvad skal man blande det med? Til sidst kom vi frem til, at en kombination af ren rålakrids sammen med mørk, caribisk rom passede sammen. Det tog vi udgangspunkt i og fandt så hen ad vejen ud af at blande flødelikør i, da vi havde hørt om succes med lakridsmælk og flødeis med lakrids. Men det er den dybe, intense lakridssmag, som er fremtrædende i likøren,” understreger Kristoffer Wendelboe Jensen.
Luksusindpakning
NOIR Licorice sælges i en flot ind- pakning, så forbrugerne får et klart indtryk af, at det er et luksusprodukt, man skal tage seriøst. “Når man smager det, fornemmer man især referencen til de fine lakrids- produkter og ikke så meget til andre cremelikører. Det er i hvert fald vores udgangspunkt,” påpeger Kristoffer Wendelboe Jensen. Det var hans far, Niels Wendelboe Jensen, der i sin tid introducerede de ‘små grå’ på markedet, og Kristoffer synes derfor at introduktionen af NOIR Licorice falder i god tråd med det generationsskifte, der er sket i virksomheden. “Nu tager vi næste generation af lakrids og prøver at bygge en fremtid til det, som Strandgaarden bevæger sig ind i. Vi har en stor samhandel med detailhandlen inden for både vin og spiritus, hvilket er en fantastisk spændende forretning på mange måder. Men vore egne brands er vore hjertebørn. Og fremover vil vi investere endnu mere i produkter som NOIR Licorice, så vi kan fortsætte med at skabe lignende hjørnestene i vores forretning,” slutter han.